رستگاری قاتل

۱۳۹۰ مرداد ۱۴, جمعه
در اینجا می توانید مقاله مجله اینترنتی رایگان «استار گیمز» را بخوانید. همچنین اگر می خواهید این مطلب را همراه با بقیه مقالات مجله و در قالبی 
زیباتر داشته باشید ، اینجا را کلیک کنید.







بسیاری از افراد به ازتباط بین روح و بعضی از انسان ها اعتقاد دارند. موضوعی که مبنای اصلی داستان عقیده یک قاتل: مکاشفه (وحی) می باشد. در ارتباط بودن شخصیت اصلی بازی با یکی از پدران خود که او را برای پیروزی بر دشمنان راهنمایی می کند. در ارتباط با ارواح و حضور آنها در زندگی کتب مختلفی وجود دارد و بر اساس نظر فلاسفه این موضوع صحت دارد البته در بعضی از موارد افرادی مبتلا به بیماری های روانی میشوند و اینگونه قلمداد می کنند که با جد خود که از دنیا رفته ارتباط دارند و آنها را هر روز ملاقات می کنند. داستان نسخه جدید سری اساسین کرید بر اساس چنین موضوعاتی در پیش گرفته شده است و این بار با هدایت های الطایر به روایت داستان جهت می دهیم. اساسین کرید: مکاشفه پایانی است برای اتزیو که شاید این در ارتباط بودن به زندگی او پایان بخشد.
تجارب
    اولین نسخه ز سری فرقه ی اساسین در 14 نوامبر سال 2007 عرضه شد. سبک بازی اکشن ماجرایی بوده اما المان های تاریخی زیادی در ان مشاهده می شد. نسخه ی دوم این بازی نیز با نام وقایع نامه الطایر برای نینتیدو دی اس و سیستم عامل های i os و آندروید عرضه شد. بعد از اعنوان انحصاری دی.اس ، در سال 2009 نیز سه عنوان از این سری منتشر شد. ابتدا اساسین کرید:خاندان ها برای PSP و سپس بالاخره اساسین کرید 2 عرضه شد که پیشرفت های چشمگیری نسبت به شماره ی اول داشت و مهمترین تغییری که می توانستیم در شماره ی دوم شاهد آن باشیم تغییر شخصیت اصلی بازی از الطایر به اتزیو بوده است. اتزیو یکی از نوادگان الطایر به حساب می آمد. عنوان بعدی اساسین کرید اکتشاف نام داشت. اکتشاف و خاندان ها به ترتیب در انحصار نینتیدو دی اس و پلی استیشن پرتابل بوده اند. با توجه به استقبالی که از شماره دوم این بازی شد، سازندگان قسمت دیگری از این سری را با نام برادری عرضه کردند که ادامه ای بر شماره ی دوم این سری است و شخصیت اصلی بازی نیز همانند شماره دوم اتزیو بوده است. عنوان برادری (brotherhood) دارای مشکلاتی بوده است اما توانست از منتقدان امتیازات نسبتا خوبی دریافت کند. بعد از نسخه برادری ، شایعات فراوانی مبنی بر ساخته شدن شماره ی سوم از سری بوجود آمده بود که سرانجام یوبی سافت از نام اصلی قسمت بعد اساسین کرید رونمایی کرد. revelation عنوان جدید این سری میباشد که قرار است به راه اتزیو در این سری پایان دهد. revelation قرار است نوامبر (آبان) امسال برای رایانه های شخصی ، پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 عرضه شود. در اینجا باید ذکر کرد که قرار است یک قسمت دیگر با نام lost legacy برای کنسول 3دی اس در سال آینده عرضه شود و همچنین امکان عرضه ی قسمتی دیگر از این سری برای کنسول Wii U وجود دارد.
    مرور خاطرات
    داستان شماره ی اول این بازی در سال 1191 اتفاق می افتد که زمان رخ دادن سومین دوره از جنگهای صلیبی بین مسلمانان و مسیحیان بوده است. بازی روایت کننده ی داستان های گروهی از مسلمانان شجاع است که به آنها حشاشین گفته می شد. آنها میخواهند با به قتل رساندن سران اصلی جنگ به این نبرد پایان دهند. بزرگترین خصوصیتی که این افراد داشته اند مربوط به قطع کردن یکی از انگشتان خود بوده که به جای آن یک خنجر قرار می دادند که در جنگها بسیار مفید واقع می شده است. از جهتی این قطع کردن انگشت را می توانیم بعنوان اثبات وفاداری به گروه نیز در نظر بگیریم. در آن زمان «سینان» فرمانده اصلی این گروه بوده است که فردی به نام الطایر را مأمور می کند که 9 نفر از افرادی که در جنگ نقش پر رنگی دارند را به قتل برساند. البته باید گفت که در این راه الطایر تنها نیست و افراد دیگری در گروه او را همراهی می کنند. طبق گفته ها این گروه تنها نام قاتلین را به دوش می کشند و خود دارای عقاید و سنت های خاصی هستند.
    در  اینجا داستان شماره اول بازی به پایان می رسد و در شماره ی دوم علاوه بر اینکه روایت خاصی را در پیش داشته ایم ، شخصیت بازی نیز دیگر الطایر نبوده و جای خود را به اتزیو داده است که یکی از نوادگان الطایر به حساب می آید. داستان شمارهی دوم بازی ادامه ای است بر شماره ی اول. در شماره اول ما میدانستیم که بعد از به قتل رساندن 9 نفر از افرادی که تعیین شده بوده اند بازی به اتمام می رسد اما در شماره ی دوم روایتی نو در پیش گرفته شده بود. وقایع شماره ی دوم در سال 1476 اتفاق می افتد که حدودا 300 سال بعد از وقایع شماره ی اول است. اتزیو فردی بود کم تجربه و اگاهی کاملی از جنگ نداشت اما در طی بازی او به یک قاتل حرفه ای تبدیل می شود که در این سیر شما باید مأموریت های آموزشی ای را می گذراندید. پایه و اساس شماره ی دوم بر روی انتقام استوار بود. شایان به ذکر است که اتزیو از روی انتقام از فردی که به خانواده اش خیانت بزرگی کرده بود وارد ماجرا می شود. بعد از شماره دوم عنوان برادری عرضه شد که ادامه ای بر شماره دوم بود و آن را تا حدودی تکمیل می نمود. بعد از به قتل رسیدن قاتلان پدر اتزیو (که جیوانی نام داشت) اتزیو عقیده دارد تا رم را از فساد حکومتی پاک کند. وقایع brotherhood در سال 1503 اتفاق می افتد. شهر مورد محاصره ی سربازان «سزار» قرار می گیرد. سزار پسر «رودریگو» از خاندان بورجیا می باشد که در شماره دوم اتزیو او را نکشت (به این دلیل که کشتن او پدر و برادرانش را باز نمی گرداند) و حالا مشکل تازه ای برای اتزیو به راه انداخته اند. عموی اتزیو ، ماریو آلدیتوره در جریان محاصره به قتل می رسد و همین موضوع بهانه ای شد تا اتزیو به دنبال سزار بیفتد تا او را به قتل رسانده و انتقام عمویش را بگیرد. وقایع نسخه بعد که «مکاشفه» نام دارد در سال 1511 اتفاق می افتد که 8 سال بعد از وقایع «برادری» می باشد. مکاشفه به زندگی اتزیو پایان می دهد. در ادامه می توانید داستان کامل این قسمت را مطالعه فرمایید.
    روایان
    سری اساسین کرید از جمله عناوینی است که از جهت شخصیت پردازی در رتبه ی بسیار بالایی قرار دارد. این شخصیت پردازی علاوه بر بخش اصلی بازی در برگیرنده ی بخش مولتی پلیر آن نیز می باشد. در ادامه نگاهی به زندگی الطایر و اتزیو داریم و بعد آن نیز معرفی شخصیت های حاضر در revelation که خود تحسین برانگیز می باشد. روایت داستانی در بنی چند نفر باعث کش و قوس های فراوانی می شود که خود تأثیر فراوانی بر جابیت داستان دارد. الطایر شخصیت شمارهی اول این سری و چند نسخه ی فرعی بوده است که برای پلتفرم های دستی عرضه شده است. در شماره ی اول چیز زیادی از زندگی الطایر نمایان نشد اما با عرضه ی نسخه ی bloodlines (که پیش تر با نام خاندان ها معرفی شد) که برای پلی استیشن پرتابل عرضه شده بود زندگی الطایر را تا حدود زیادی از ابهام در آورد. الطایر خصوصیات جالبی داشت که میتوانیم به مهمترین آنها، نوع مبارزه و سلاح او اشاره کنیم. اگر بخواهیم تعداد حضور الطایر را نسبت به اتزیو مقایسه کنیم ، الطایر درنسخه های بیشتری نقش ایفا می کند اما باید در نظر گرفت که این نقش ها اکثرا در نسخه های فرعی بوده است. اگر از ابتدا با این سری بوده اید حتما می دانید که اتزیو از سری دوم این بازی با گیمر هاست و تقریبا داستان کامل زندگی او را می دانیم. مهمترین تفاوت بین اتزیو و الطایر در نوع پوشیدن لباس و سلاح های آنها که اتزیو از جهاتی تکمیل یافته است و با عصری نو خود را وفق داده است. اتزیو با توجه به اینکه پدر وی در فرقه اساسین ها عضویت داشته وارد این گروه شد تا بتواند انتقام پدر و خانواده ی خود را بگیرد.
    بازنشستگی
    در نمایشی که از این نسخه در ای3 امسال شاهد بودیم اتزیو درون کشتی ای در حال سفر بوده که بعد از رسیدن به مقصد خود را در محاصره می بیند. تعدادی از افراد دشمن به سمت او حمله ور می شوند و اتزیو مجبور به جنگ با آنها می شود. در حین جنگ اتزیو الطایر را می بیند و ناگهان سلاحش توسط سربازی شکسته می شود و اتزیو دستگیر می شود. او را به بالای برجی بردند تا از دار آویزان کنند. زمانی که طناب بر گردن اتزیو انداخته شد ، اتزیو بار دیگر الطایر را دید. اینجاست که اتزیو بر می گردد و با پشت دست بر دهان رئیس دشمنانش می زند... در این نسخه نیز شخصیت اصلی بازی اتزیو است و شما در بازی کنترل اتزیو را بر عهده خواهید داشت. البته همانند گذشته کنترل دزموند نیز در بخش هایی از بازی محیا می شود. روایت داستانی این نسخه بر ادامه ی انتقامها و پیدا کردن گنجی پنهان گردش دارد و زمان رخ دادن ماجرا های این نسخه سال 1511 میلادی می باشد. اتزیو این بار برای بدست آوردن گنجها راهی مصیاف می شود. مصیاف شهری است در «محافظة حماه» در کشور سوریه. اتزیو طی وحی هایی که از سوی الطایر به او می رسد به این شهر سفر می کند. مصیاف شهری است که پدران اتزیو در آنجا بزرگ شدند و میتوانیم مصیاف را پر از خاطرات گذشتگانش بخوانیم. بازی تشکیل شده است از بخش های: کنستانتینوپل ، بیازید، امپریال، گالاتا و کاپادوکیه که بخشی از امپراتوری عثمانی است. اتزیو در راهی که الطایر برایش مشخص کرده است قرار می گیرد که در میان راه از حضور تمپلار ها در مصیاف باخبر می شود. همین موضوع دلیلی بر فرار اتزیو می شود و او به کنستانتینوپل پناه می برد. بعد از گریختن اتزیو از دست تمپلار ها، الطایر پیام هایی را برای اتزیو می فرستد که محوریت اصلی اش گنجی است که سالهاست اساسینها و تمپلارها بر سر آن جنگ و جدل دارند. این گنج متعلق به الطایر است و اتزیو برای بدست آوردن آن باید نشانهایی را بدست بیاورد. این نشانها در جاهای مختلفی از بازی مخفی شده اند که اتزیو برای بدست آوردن آنها باید از سد افراد زیادی بگذرد. در اینجاست که به اوج روایت اساسینی می رسیم. در این نسخه اتزیو بین 40 الی 50 سال دارد. revelation پایان کار اتزیوست و با این نسخه سه گانه ی اتزیو به پایان می رسد. در ارتباط با این موضوع که آیا اتزیو در آخر بازی می میرد و یا زنده می ماند هنوز هیچ گونه اطلاعاتی وجود ندارد اما امکانش بسیار کم است که سازندگان داستان اتزیو را با مردن وی به پایان برسانند. بخش داستانی این نسخه نیز هیچ گونه کم و کاستی ندارد و بدون شک با یکی از روایت های بسیار جالب و هیجان انگیز از اتزیو روبرو خواهیم بود. نویسندگی این قسمت از اساسین کرید بر عهده ی آقای داربی مک دویلت می باشد. با توجه به سابقه ی درخشان آقای مک دویلت ، نسخه جدید اساسین کرید را باید در بخش داستانی بی نقص بخوانیم. شایان به ذکر است که آقای مک دویلت علاوه بر نویسندگی در زمینه ی موسیقی ، فیلم سازی و گیم دیزاین هم فعالیت داشته اند که در آثار موسیقی می توانیم به accidents و brotherly اشاره کنیم. در زمینه ی گیم دیزاین هم می توان به lord of the rings: the two towers اشاره داشته باشیم.
    دیدار با پدر بزرگ
    طی انتشار تریلرها و اسکرین شات هایی که از «عقیده یک قاتل: مکاشفه» که در نمایشگاه ای3 امسال شاهد آنها بودیم، شخصیت «الطایر بن لا احد» که در نسخه ی اول ایفای نقش می کرد و آغازگر سری اساسین کرید بود در این نسخه ی جدید نیز حضور پیدا می کند. در اینجاست که سؤال هایی برای همگان پیش می آید که مختص حضور الطایر در بازیست. از سه جهت می توانیم به این سؤال پاسخ دهیم که مهمترین آنها تکمیل شدن نقش اتزیو در بازیست که میتواند به روایت داستانی بازی کمک فراوانی کند و فرد گیمر را با یک روایت خاص دوطرفه روبرو کند که این امر باعث جذابیت بیشتر بازی می شود و دیگری مربوط به بخش گیم پلی بای می باشد که اگر قابلیت کنترل الطایر در بازی به فرد گیمر فراهم باشد ، این امکان به یک نواخت نشدن گیم پلی بازی کمک بسزایی می کند. البته در بسیاری از مقالاتی که از این بازی منتشر شده است، بسیاری حضور الطایر را به عنوان یک راهنما برای اتزیو مطرح کرده اند اما شاید یوبی سافت این قابلیت را می پوشاند تا با محیا کردن کنترل الطایر در بازی هوادارانش را شگفت زده بکند. در دو نسخه ی قبل علاوه بر توانایی کنترل اتزیو کنترل دزموند هم امکان پذیر بود که خود توانست به بخش گیم پلی جهت های مختلفی بدهد. از جهتی دزموند در آینده زندگی می کرده و اتزیو نیز در زمان گذشته. این اختلاف زمانی باعث می شود که یک سری قابلیت ها برای دزموند و یک سری قابلیت نیز برای اتزیو اضافه شود. در revelation این دو نفر به سه نفر تبدیل می شوند که می تواند به روایت داستانی و گیم پلی بازی کمک فراوانی کند. از این رو برای سازندگان در تغییر سرنوشت و روایت داستان آزادی بیشتری محیا است. مورد آخری که می توانیم جواب سؤال را بدهیم مربوط به آسانی و راهنمایی به گیمر در بازی است که اگر بخواهیم الطایر را به عنوان یک راهنما در بازی در نظر بگیریم، دیگر فرد گیمر نباید در پیشروی در بازی با مشکلی روبرو باشد. البته می توانیم راهنمایی اتزیو را در روایت داستانی نیز در نظر بگیریم. با همه ی این اوصاف حضور الطایر در این قسمت از بازی می تواند نقش اتزیو را کامل تر از گذشته اش به نمایش بگذارد. بدون شک تکمیل شدن نقش اتزیو در بازی حقایق جالب و جذابی از زندگی اش را نمایان می سازد. حضور الطایر در بازی نه تنها طرفداران نسخه ی اول این سری که با روی کار آمدن اتزیو اساسین کرید را کنار گذاشته اند به بازی بر می گردند ، یاد و خاطرات طرفداران را بار دیگر در «مکاشفه» به یاد همگان می آورد.
    نقشه ی سفر
    این موضوع که سازندگان برای ساخت بازی هایی که واقعیات نقشی بر آنها دارند سفر های پرخرجی را در پیش می گیرند بسیار پیش پا افتاده است. اما باید در نظر بگیریم که کدام یک از شرکتها از این سفر ها استفاده ی بهینه ای را انجام می دهد. بار دیگر سازندگان بازی اساسین کرید چمدان های خود را بسته اند و راهی یکی از شهر های تاریخی شدند. این بار مقصد استانبول می باشد. همانطور که در ابتدا مطرح شد بخش عظیمی از بازی در استانبول و یا همان قسطنطنیه اتفاق می افتد. در طی همین موضوع تصاویر زیادی از مکان های تارخی شهر برداشته شده است تا سازندگان شهر قسطنطنیه را در بازی شبیه آن چیزی که در قرن شانزدهم بوده بسازند. مطمئنا شبیه بودن شهر به آن دوره می تواند تأثیر بیشتر بر داستان و روایت آن و بر روی گیمر داشته باشد. جدا از شبیه سازی بی نظیر شهر شهر برای اولین در این سری از فن آوری motion capture facial استفاده شده است که در گذشته تکنولوژی ای شبیه به آن را در عناوین لس آنجلس نوآر و باران شدید دیدیم. این فن آوری به سازندگان کمک می کند تا چهره های واقعی تری خلق کنند که خود بر تأثیر گذاری محیط بر روی افراد نقش بسزایی دارد. اما مهمترین نکته ای که در این نسخه شاهدآن خواهیم بود انفجار ها و آتش سوزی های بزرگ است که به لطف موتور پایه ی قدرتمند آنویل بسیار طبیعی کار شده اند. بخش طراحی کاراکتر ها هم نیازی به تعریف ندارد و مثل همیشه بی نظیر کار شده اند.
    شیوه ی قتل
    بخش گیم پلی بازی همیشه تحسین برانگیز بوده و در هر نسخه شاهد تغییرات فراوانی در آنها بودیم که این تغییرات بیشتر از اضافه شدن سلاحهای جدید و به روز شدن آنها سرچشمه می گرفت. اما گیم پلی بازی بیشتر سکو بازی تشکیل می شود که در بین گیمر ها از محبوبیت خاصی برخوردار است. از جهتی تعداد عناوین به نسبت خوبی که در این سبک از گیم پلی ساخته می شوند بسیار کم است.  از جهتی گیم پلی سری اساسین کرید را می توانیم الهامی از سری شاهزاده ایرانی قلمداد کنیم. البته هر دو عنوان یاد شده از سیاست های یوبی سافت پیروی می کنند و نمیتوانیم این موضوع را تقلیدی بخوانیم. از بزرگترین تغییراتی که در این نسخه اعمال شده مربوط به برداشتن مأموریت های فرعی است که جای خود را به مأموریت های تصادفی داده اند. با توجه به این که مأموریت های جانبی می تواند به طولانی تر شدن بازی کمک بسیاری بکند اما از جهاتی در الویت قرار ندارند. با توجه به اینکه مأموریت های تصادفی تعدادشان بیشتر از مأموریت های فرعی خواهد بود این امکان برای گیمر محیا است که در صورتی که مایل به گذراندن مأوریتی نیست آن را انجام ندهد و به سراغ مأموریت دیگری برود که در قسمت جلوتر بازی قرار داده شده است. البته منظور از انتخاب مأموریت های تصادفی است. و اما در ارتباط با سلاح های جدید اتزیو می توانیم به بمب ها و hook blade اشاره کنیم. hock blade این امکان را برای اتزیو فراهم آورده تا اتزیو با سرعت بیشتری از طریق طنابها جابجا شود. شایان به ذکر است که اتزیو در بازی از دیدگان متفاوتی بهره می برد. بعنوان مثال با فعال کردن یکی از حالت های دید می توانید در بین دود کاملا دشمنان را مشاهده کنید.
    تعقیب و گریز
    بخش مولتی پلیر «برادری» گیمر را با یکسری ویژگی منحصر به فرد روبرو می کرد و می توانیم بخش چند نفره «برادری» را در بین سایر عناوین همسبک بی نظیر بدانیم. با همه ی ویژگی های بسیار جذاب و جالب نسخه ی «برادری» ، بازی در بخش مولتی پلی دارای مشکلات کوچکی نیز بوده است که بعد از مدتی بازی کردن خسته کننده می شد. طی اطلاعاتی که از بخش مولتی پلیر بازی اساسین کرید:مکاشفه منتشر شده است ، تغییرات زیادی در بخش مولتی پلیر بازی در نظر گرفته شده است که می توانیم به مهمترین آنها، بهره مندی از سیستم level up و تغییر در سبک امتیاز دهی در این بخش اشاره کنیم. در نسخه ی «برادری» سیستم امتیاز دهی خاصی تعریف نشده بود و هرگونه که دشمنانتان را به قتل میرساندید امتیازی در یک سطح دریافت می نمودید اما در «مکاشفه» به قتل رسادند از طریق مخفی کاری امتیاز بیشتر نسبت به کشتن در میان مردم دارد. اما مهمترین چیزی که بخش مولتی پلیر بازی اساسین کرید را نسبت به سایر عناوین متمایز می کند، طراحی کاراکتر های آن می باشد که علاوه بر طراحی فوق العاده و بی نظیر دارای یک روایت زندگی نیز می باشند که در ادامه نگاهی کوتاه به شخصیت های بخش مولتی پلیر بازی داریم. طبق گفته ها طی انجام بخش تک نفره ی بازی تعدادی دیگر از شخصیت های بخش چند نفره قابل دسترس می شوند. بنابر این میتوانیم بسیاری از آنها را در روایت اصلی داستان نیز مشاهده کنیم. شایان به ذکر است که نقشه ی جدیدی مولتی پلیر مرکز شهر قسطنطنیه می باشد.
    عنوان اساسین کرید:مکاشفه با همه ی نکات مثبتی که دارا می باشد، دارای جنبه های منفی نیز می باشد که می توانیم به تأثیرگذاری این بازی بر روی افراد اشاره کنیم که با خشونت بالا احتمالا همانند نسخه قبلی در درجه سنی mature قرار می گیرد. با همه ی این اوصاف این نسخه پایان دهنده داستان نسخه دوم و اتزیو است و به گفته سازندگان همراه این نسخه انیمیشن مرتبط با داستان اتزیو عرضه خواهد شد که پایان دهنده راه اتزیو است. امیدواریم این نسخه با امکانات و ویژگی های جدید بتواند پایان دهنده خوبی برای داستان نسخه ی دوم باشد، در این شکی نیست نسخه های دیگری از این عنوان عرضه خواهند شد که البته داستان جدید و متفاوتی را دنبال خواهند کرد. بدون شک عنوان جدید اساسین کرید میتواند یکی از بهترین عناوین سال جاری باشد. این عنوان نوامبر امسال برای رایانه های شخصی، پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 عرضه خواهد شد. یوبی سافت منترال سازنده و کمپانی پرآوازه ی یوبی سافت ناشر این عنوان به حساب می آید.
    معرفی کاراکتر های بازی را در پست بعدی بخوانید.
    منبع:شماره 7 مجله استارگیمز - صفحه 7 نویسنده:حسین برزگر




    0 comments:

    ارسال یک نظر

     
    عقیده یک قاتل © 2011 | Designed by Bingo Cash, in collaboration with Modern Warfare 3, VPS Hosting and Compare Web Hosting